T&G voor onbepaalde tijd de facilitaire partner op zorgparken van GGZ Oost Brabant en Reinier van Arkel
Het is officieel!
T&G Terrein en Groenvoorziening neemt de facilitaire zorg over voor ca 25 buitenlocaties (meer dan 100 hectare) van GGZ Oost Brabant en Reinier van Arkel. Niet alleen het groenonderhoud, maar alle terrein-gerelateerde taken op de zorgterreinen worden door T&G opgepakt. Dat gebeurt niet op basis van een beeld of frequentiebestek, maar middels een eigen belevingsaanpak voor onbepaalde tijd.
De opdrachtgevers GGZ Oost Brabant en Reinier van Arkel bieden specialistische geestelijke gezondheidszorg aan mensen met ernstige en/of complexe psychiatrische aandoeningen. Inkooporganisatie FacZo fungeert voor deze opdrachtgevers als intermediair tussen klantvraag en de markt en regisseert en coördineert het inkoopproces.
Hieronder het moment dat de overeenkomst voor onbepaalde tijd werd getekend door Hans Smulders (algemeen directeur van T&G Groep) en Harrie van den Bergh (transitie directeur bij FacZo). Op de achtergrond; Jan Heijmans (bedrijfsleider bij T&G Terrein en Groenvoorziening) en Wim Arts (inkoopadviseur Onderhoud en ICT bij FacZo).
Visie op terreinbeheer: de cliënt centraal!
GGZ Oost Brabant en Reinier van Arkel streven naar een herstelproces waarbij een cliënt leert leven met de beperkingen die een psychische stoornis met zich meebrengt. “De visie van T&G is dat de buitenruimte daarbij vooral niet in de weg moet staan. Sterker nog, de buitenruimte is juist een kans om cliënten nog beter te ondersteunen in het herstelproces,” aldus Hans Smulders.
“Wij zien te vaak dat een frequentie- of beeldbestek met de bijbehorende CROW-richtlijn niet aansluit bij de functie van het terrein. De externe toezichthouder die dient te controleren of er wel binnen die lijntjes wordt gekleurd draagt ook niet altijd bij aan een goede praktische samenwerking. Onze visie op deze terreinen; wie interesseert het of er onkruid onder beplanting groeit? Of hoeveel onkruid er op een vierkante meter straatwerk mag staan? Het gaat erom dat het netjes oogt en aansluit bij het doel en functie van het terrein. We hebben een eigen methode bedacht die dit mogelijk maakt; onderhoud op beleving. De gebruiker van het terrein staat daarin centraal. In dit geval zijn dit de cliënten, medewerkers en externe bezoekers. Externe controleurs zijn niet meer nodig. We weten de randvoorwaarden en de budgetten en het is aan ons als facilitaire partner te zorgen dat de beleving maximaal is.”
Beheer op beleving in plaats van beeld
“De beeldcatalogus is een erg algemene standaard,” vult Jan Heijmans (bedrijfsleider bij T&G) aan. “Een zorgterrein verschilt wel degelijk van het terrein bij een woningcorporatie. Al helemaal als je kijkt naar de behoefte van de gebruikers. We hebben daarom gekozen om de beleving van de gebruiker centraal te stellen. Dit betekent dat we onderhoud plegen op basis van gevoel en feedback, specifiek gericht op het zorgterrein. Door belevingsonderhoud kunnen we het beheer afstemmen op deze behoeften en het terrein zo inrichten dat de beleving van de gebruikers voldoet aan de verwachting. Of het gras 3cm of 8cm hoog is, is niet belangrijk.”
Integraal beheer
Terreinonderhoud gaat verder dan alleen het groen; het gaat om het facilitaire beheer. Jan: “Alles wat met buiten te maken heeft kunnen wij voor de opdrachtgever oppakken. De belevingsgerichte aanpak heeft daarnaast ook invloed op het contract. De verantwoordelijkheid voor het terrein ligt namelijk compleet bij de aannemer. Het is een blijk van vertrouwen vanuit de opdrachtgever, waardoor het mogelijk wordt om het terrein integraal en vooral veel efficiënter te beheren.”
T&G voert niet voor niets de slogan ‘buitengewoon veelzijdig’. De expertise in zowel groenvoorziening als civiele werkzaamheden wordt aangevuld door plaagdierbeheersing, graffitiverwijdering, hekwerken, verlichtingen etc.. Door gebruik te maken van de expertise van alle andere aannemers binnen de T&G Groep wordt verder gekeken dan puur het groen.
“Concrete voorbeelden zijn bijvoorbeeld het voorkomen van onkruid. Door bladeren terug onder de beplanting te blazen krijgt onkruid kans meer om te groeien. Daarnaast bevordert het de biodiversiteit. Als we een beeldbestek aanhouden moeten we dat blad opruimen met meerdere transportbewegingen en een heel arbeidsintensief en vooral kostbare handeling. Een ander voorbeeld is het rekening houden met cliënten die wandelen over het terrein. Scheve tegels en dergelijke leggen direct recht om ongelukken te voorkomen. Tenslotte is er expertise met plaagdierbeheersing aanwezig binnen de groep. Daardoor weten we dat het opruimen van afval een belangrijk punt is om plaagdieren voor te zijn. Mochten we toch met ongedierte te maken krijgen, kunnen we dat zelf oppakken.”
Zelfsturend team
Het onderhoudsteam voor dit project is zelfsturend. Dat wil zeggen dat er een vaste voorman is geselecteerd voor dit project. De voorman heeft een team tot zijn beschikking dat meehelpt in de uitvoering. Hij is het eerste aanspreekpunt voor de opdrachtgever en de gebruikers. Jan: “We maken als organisatie steeds meer gebruik van deze manier van werken. Door een vast bekend gezicht als aanspreekpunt aan te stellen zorgen we ervoor dat de opdrachtgever en de cliënten niet telkens een andere ploeg zien verschijnen op het terrein. Dat wekt vertrouwen. Opdrachtgever en voorman krijgen de kans om elkaar te leren kennen. Je merkt echt dat dat de communicatie en de samenwerking ten goede komt.”
Een onbepaalde contractduur komt de Social Return ten goede
De inzet van Social Return was een vereiste vanuit de opdrachtgever, zelf in te vullen door de aannemer. De gekozen aanpak leent zich uitstekend voor de inzet van sociale versterking. Een vast team biedt een stabiele basis voor de Social return krachten. Het contract kent geen einddatum; zolang het vertrouwen in elkaar goed is blijft T&G de locaties verzorgen. “Dit was onze visie al bij de inschrijving. Dat dit is doorgevoerd is goed nieuws voor de sociale medewerkers die vaak naar drie jaar weer terug de kaartenbak in worden gestuurd, zonder oog te hebben voor re-integratie. T&G streeft ernaar om deze krachten jaarrond te detacheren of aan te nemen om dit te voorkomen. Een dergelijk contract op vertrouwen werkt daarvoor stimulerend.”
“Social return en MVO valt niet te begrenzen met een aflopend contract,” vult Hans Smulders aan. “Wij wensen geen jojo-effect te veroorzaken als het om social return gaat. Hoe creëer je nu een partnership als je praat over een aflopend contract. Wij zijn blij dat de opdrachtgever onze visie deelt. Een contract voor onbepaalde tijd met een minimale contractduur maakt investeringen en herinrichtingen een wederzijds belang. Zolang wij een juiste beleving blijven creëren blijven wij partner.”
Naar overzicht