“Wat overeind is gebleven zijn onze vakmensen en de kwaliteit”
Sinds een paar jaar heeft Gustaaf een interne transformatie ondergaan. Ondanks alle veranderingen zijn er een aantal sterktes hetzelfde gebleven, waaronder Coördinator Bedrijfsbureau Micha te Kortschot. Hoe heeft hij deze periode ervaren? En hoe is het om bij Gustaaf te werken?
Micha werkt ruim 17 jaar binnen de groep en is één van de twee vaste stafmedewerkers. Hij vertelt over zijn werkzaamheden en op welke manier Gustaaf is gegroeid afgelopen jaren: “hokjes denken past nu niet meer bij onze werkwijze.”
Wat is het grootste verschil tussen Gustaaf vijf jaar geleden en Gustaaf nu?
Micha te Kortschot: “De werkdruk – haha – nee grapje. Ik denk de efficiëntie en de rust. Pieken en dalen qua drukte hebben we altijd, maar die zijn nu veel minder heftig sinds we anders en efficiënter zijn gaan werken. De staf is veel kleiner dan voorheen. De lijntjes zijn korter en er is meer overzicht. Dat zorgt voor rust in de tent.
Ik was vroeger puur verantwoordelijke voor de calculatie, maar mijn takenpakket is veel breder geworden. Dat hokjes denken past nu niet meer bij onze werkwijze. Vroeger calculeerde ik alle aanvragen blind en ging er altijd een prijs naar de klant. Tegenwoordig zijn we selectiever en zoeken we klanten die bij ons passen. We kunnen ook niet anders door de schaarste aan technisch personeel. Klakkeloos een bestek afprijzen is nog maar zelden aan de orde. Over de gehele T&G Groep geldt een heldere visie waardoor we weten wat bij ons past. Een calculatie begint met een kop koffie. Ik pak een klant daarna vanaf nul op tot de daadwerkelijke oplevering.
Klakkeloos een bestek afprijzen is nog maar zelden aan de orde.
– Micha te Kortschot
Het inkrimpen van de staf betekent niet dat we nu dubbel zoveel werk moeten verzetten. Vanuit de T&G Groep krijgen we ondersteuning op gebied van certificering, administratie en directie. Dit is tevens het startschot geweest van onze zelfsturende teams. De voormannen werden steeds belangrijker en zelfstandiger: zelf vergunningen aanvragen, klantcontact doen, afroepen en bestellen, zelf contact met onderaannemers. Vroeger was de hiërarchie duidelijk; als de uitvoerder zei links gaan we linksom. Vergeleken met nu hebben we een complete cultuurverandering doorgemaakt. Er is veel meer overleg en zelfstandigheid. Er wordt niets meer klakkeloos over de muur gegooid en ‘zoek het maar uit’.
Ik betrek voormannen bijvoorbeeld veel meer bij de offertes. Dat zorgt voor meer betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Dan zeg ik: ‘Rick kijk eens naar deze calculatie. Klopt dat?’ Dan hoef ik niet meer te gaan kijken op locatie. En soms gaat het mis, maar dat gaat om kleine bedragen. Als ik in de auto moet stappen, op moet nemen, calculeren, contact opnemen met de klant etc. dan kost dat ook geld. Terwijl die voormannen eigenlijk klantexpert zijn en die gebiedskennis hebben. En zo ontwikkelen ze zich ook nog.”
En wat is er nog meer veranderd?
“We zijn ‘opener’ geworden, zowel intern als richting de opdrachtgever. We gaan het gesprek aan als we denken dat iets anders of beter kan en proberen de klant mee te nemen in onze denkwijze. Een mooi voorbeeld is het informeren over de verdeling van inkoop, arbeid en materieel bij een uitvraag. Als het aandeel arbeid maar drie procent is en ze willen daar korting op dan gaat dat voor de prijs niet veel uitmaken. We nemen klanten mee in dat verhaal. Als we volgens bestek moeten schoffelen en we eerst takken gaan rapen omdat er storm is geweest communiceren we proactief. Dat zorgt mede ook dat de er rust komt binnen onze organisatie.
Daarnaast zij we in zijn algemeenheid gegroeid: meer naamsbekendheid, we zijn zichtbaarder dan vroeger, er is een nieuwe bedrijfsleider en nieuw personeel, onze dienstverlening is breder geworden, etc. Eerst verkochten we vaak ‘nee’ aan potentiële klanten, want ‘dat werk doen we hier niet’. Nu weten we altijd wel een manier te vinden om het probleem op te lossen en de opdrachtgever verder te helpen. We waren echte hoveniers. Tegenwoordig zijn we meer dan dat: een facilitaire dienstverlener voor de buitenruimte. Maar uiteraard nog steeds met een groen hart. De slogan ‘buitengewoon veelzijdig’ is echt typerend voor onze organisatie. We proberen onze klanten altijd te ontzorgen.
We waren echte hoveniers. Tegenwoordig zijn we meer dan dat: een facilitaire dienstverlener voor de buitenruimte.
– Micha te Kortschot
Ten slotte wil ik de integratie in de T&G Groep aanhalen, dat heeft ook invloed gehad op onze organisatie. Er ligt nu een duidelijke visie die we volgen. Er wordt vaak geschakeld met andere collega-aannemers om onderling kennis en expertise uit te wisselen. Dat kan op allerlei vlakken zijn. Ook kunnen we klant zo nog breder ontzorgen. Onze interne processen worden efficiënter en we zijn steeds meer aan het digitaliseren. De T&G Groep speelt daar zeker een rol in.”
Zijn er ook dingen onveranderd?
“Niet veel eerlijk gezegd! Wat wel overeind is gebleven zijn onze vakmensen; we hebben nog steeds dezelfde vakmensen die hart hebben voor het werk. Zonder hen kunnen wij ons werk niet doen. Kwaliteit hebben we altijd geleverd, alleen we kunnen het nu veel beter afstemmen op de klant. Daarnaast zitten we nog in hetzelfde pand, maar die tel ik even niet. En ik natuurlijk. Ik ben er ook nog.”
Wat heeft deze verandering te weeg gebracht?
“Toen de directie en bedrijfsleiding is veranderd, is het bedrijf veranderd. De aansturing en verantwoordelijkheden liggen compleet anders en we communiceren op een andere manier. We staan dichtbij de grond en kunnen ons goed verplaatsen in de opdrachtgever. Klanten kijken daardoor anders naar ons. De omslag die we hebben doorgemaakt heeft echt te maken met ‘wie zit er op welke stoel en hoe communiceert diegene’. De ivoren-torentjes- cultuur is weg. Achteraf is dit positief want de organisatie is platter dan ooit. De communicatie gaat snel en lijntjes met klanten zijn kort. Klanten ervaren dit als positief.
Op directie niveau ging we van een directeur naar een bedrijfsleider, met een overkoepelende directeur in de vorm van de T&G Groep. Toen is het bedrijfsbureau en de rest van het kantoor ook op de schop gegaan. We hebben nu allemaal dezelfde stip op de horizon.”
De ivoren-torentjes- cultuur is weg.
– Micha te Kortschot
Wat betekent dit voor jouw dagelijkse gang van zaken?
“Mijn functie is veel breder en commerciëler geworden. Eerst deed ik puur het ‘2+2=4 verhaal’ in de vorm van de calculatie. Nu doen we dat veel slimmer; ik weet dat de uitkomst 4 moet zijn. Maar 1+3 is ook 4. Dat komt op hetzelfde neer maar de manier waarop je het verkoopt/verpakt is anders. Dat heeft invloed op de aanloop naar de offerte; minder blind calculeren en veel meer analyseren en bewust kiezen hoe je iets aanbiedt.
Het gevolg is dat het voor de voorman ook duidelijker wordt. Als ik in de voorbereiding beter nadenk over wat past bij de klant en dat concreter maak wordt het voor de voorman makkelijker. Zo worden zij gestimuleerd om zelfstandiger te zijn. Als ik bijvoorbeeld het aanbrengen van een lamp verkoop, vermeld ik nu ook ‘deze elektricien gaat dat doen met deze draden, etc.’. Dat maakt onze zelfsturende teams mogelijk. Daarnaast ervaar ik ook een ander soort voldoening. Eerst was mijn doel: zoveel mogelijk calculaties maken. Nu is het veel meer creatieve oplossingen bedenken en meedenken. Er is geen goed of slecht. Maar het is wel anders.”
We hebben nu allemaal dezelfde stip op de horizon.
– Micha te Kortschot
Gustaaf blijft deze lijn doorzetten. Waar denk jij dat jullie over 5 jaar staan?
“Het is heel duidelijk dat we niet de grootste willen en hoeven zijn. Ieder onderdeel binnen de T&G Groep heeft een maximum prestatie voor het oog en dat wordt ook keihard uitgesproken. Omzet is mooi maar als we met z’n allen op onze tenen lopen zijn de frustraties en de bijbehorende kosten niet te overzien.
Ik denk dat we de stappen die we in de afgelopen drie jaar hebben gezet niet nog eens kunnen maken, maar je weet nooit! Verder vind ik de markt momenteel ook zeker niet gezond te noemen maar daar staan we als organisatie heel praktisch in. We weten wat we kunnen en daar halen we gewoon het maximale uit. Het mooie is dat we zien dat dat onder aan de streep een wereld van verschil kan betekenen.”
Naar overzicht