Supermarkten focussen op beleving binnen – maar de winkelervaring begint buiten
Een standaard aanpak voor het terreinonderhoud is vaak niet mogelijk. Ieder terrein is immers anders. Zo wordt ook het onderhoud dat T&G Groep voor supermarkten verzorgt steeds meer maatwerk. Vaak wordt er al snel een partij gecontracteerd vanuit inkoop voor het groenonderhoud, terwijl dit minimaal is rondom de winkels. Toch is er wel degelijk meerwaarde te behalen op het terrein! Om het pakket interessant en uitdagend te maken houden wij de klant een spiegel voor vanuit de beleving van het winkelend publiek. En belangrijk: hoe ga je de strijd aan met thuisbezorgen?
Gustaaf (onderdeel binnen de T&G Groep) realiseert het terreinonderhoud van ca 125 supermarktlocaties. “Daarbij kijken we verder dan alleen de parkeerplaats en het onkruid: we kijken naar de klanten,” vertellen Ruud Moonen (bedrijfsleider) en René Ligthart (verantwoordelijk voor het onderhoud van de winkelterreinen). Hun visie: “De winkelervaring begint niet in de winkel, maar op het terrein.”
Wat maakt een supermarkt uniek als het gaat om de buitenruimte?
Ruud Moonen: “Wat opvalt is dat groen eigenlijk niet zo’n hot issue is bij winkelketens. Daar proberen wij verandering in te brengen! De beleving van de klanten is namelijk het belangrijkst, ook op het terrein. Daar moeten we op inspelen. Eigenlijk doen wij hetzelfde op het terrein als de supermarkt zelf in de winkel: een prettige beleving creëren waardoor mensen daar hun auto of fiets te willen parkeren. Binnen wordt er immers steeds vaker op een prettige gevoel ingespeeld door koffieautomaten met een zithoek. Waarom zou dat op het terrein anders zijn? Een supermarkt kies je mede op gevoel. Dat begint al als je het parkeerterrein oprijdt.”
Een supermarkt kies je mede op gevoel. Dat begint al als je het parkeerterrein oprijdt.
Hoe kun je met het terrein een verschil maken?
Ruud: “Het doel van een winkelterrein is zorgen dat klanten hun auto kunnen parkeren en zoveel mogelijk boodschappen meenemen. Dan lijkt een strakke grote asfaltplaat al snel de ideale oplossing. Maar ben je bijvoorbeeld in de zomer al eens op zo’n parkeerterrein geweest? De temperatuur is niet vol te houden. Met een doordacht beplantingsplan is dit op te lossen. Dat geldt trouwens ook voor fietsen bij de ingang; het is geen gezicht, maar we kunnen voorzieningen treffen waardoor het zelfs een genot is om je fiets te kunnen beladen. Dit kan leiden tot een verhoging in exploitatiekosten, maar deze bewezen aanpak levert klanten op.
We hebben onlangs een pilot gedraaid met voorziening om ouders te ontzorgen tijdens het winkelen. Denk bijvoorbeeld aan een kleine speelhoek die alleen toegankelijk is via de winkel, inclusief toezicht door winkelpersoneel. Dit zorgt ervoor dat ouders nog langer in de winkel kunnen blijven om producten aan te schaffen. Grote tuincentra zijn hiervan een goed voorbeeld. Daar wordt het winkelen een complete beleving met themashows, eten en drinken, alles erop en eraan. Allemaal om de klant een nog prettiger gevoel te geven en langer binnen te houden. Wij geven hier advies in en kijken wat de mogelijkheden zijn.”
René: “Het een-tweetje met duurzaamheid is op dat vlak ook makkelijk te maken. Groene gevels binnen en buiten zorgen bijvoorbeeld voor een prettige sfeer en binden ook nog eens fijnstof. Veel supermarkten hebben daarnaast een plat dak. Ik denk meteen aan een groen dak met zonnepanelen of juist een belevingsdak waar de klant producten uit de winkel kunnen testen, onder het genot van een drankje. Het winkelen moet steeds meer een beleving worden, zeker om de strijd met het thuisbezorgen en internetshoppen aan te gaan. De eerste pilots op dit gebied hebben we al gedraaid en zijn als succesvol bestempeld.”
Hoe zien onze werkzaamheden voor supermarkten er verder uit?
René: “We verzorgen doorgaans de onkruidbestrijding, het maaiwerk en het snoeien van hagen en bomen. Echter zijn deze werkzaamheden veelal nihil. De reistijd van ons team naar de diverse locaties heeft dus de overhand. En dat is niet altijd efficiënt. Om de meerwaarde van onze aanwezigheid te vergroten, krijgen onze technische medewerkers de opdracht om allerlei zaken in beeld te brengen. Denk daarbij aan verbeterpunten en kansen, maar ook risico’s. In overleg met de locatie- of regiobeheerder kunnen we sommige zaken direct oppakken. Kan dat niet, dan wordt later besloten wat we ermee doen. Zo vergroten we onze impact.”
Ongediertebestrijding is een ideale aanvulling op onze dienstenpakket, want wij zijn toch regelmatig op de terreinen.
Ruud: “We pakken het gehele terreinbeheer op van groen tot grijs, maar ook facilitair. Kapot terreinmeubilair vervangen we bijvoorbeeld zelf. Daarnaast verzorgen we de graffitiverwijdering en de ongediertebestrijding. Het is belangrijk dat we plaagdieren buiten houden en preventief aanpakken. Bij de bevoorradingsplaats van de winkel zien we veelal aantrekkelijk plekken voor ongedierte. Die pakken we preventief aan, want stel je voor wat een rat in de winkel voor effect op de bezoekers heeft. Ongediertebestrijding is een ideale aanvulling op onze dienstenpakket, want wij zijn toch regelmatig op de terreinen. Diverse van onze medewerkers zijn gecertificeerd ongediertebestrijder. Die expertise hebben we dus zelf in huis. Daardoor kunnen we een compleet dienstenpakket aanbieden. De locatiemanagers hebben er geen omkijken meer naar en de klant heeft alles in één contract geborgd met één aanspreekpunt.”
Welke zaken komen jullie dan vaak tegen?
René: “Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een gat in het hekwerk zit of de verlichting stuk is. Dat komt niet gastvrij over. We houden ons ook vaak bezig met het rechtzetten van aanrijdpaaltjes, het reinigen van kolken waar water niet wegstroomt, sigarettenpeuken oprapen, kapotte winkelwagentjes, etc.. Daarnaast zijn zwerfvuil en peukenresten storende thema’s. We pakken dit direct op. Winkelwagentjes die veel herrie maken door verzakt straatwerk of spoorvorming in straatwerk, wij maken het weer winkelproof. Dat oogt direct een stuk netter. We leggen al die zaken digitaal vast en geven ze een prioritering. Veiligheidsissues staan daarbij voorop en lossen we direct op. Andere zaken kunnen wachten en worden eerst inzichtelijk gemaakt. Tot slot triggeren we de supermarktmanager voor andere duurzame inrichtingen.”
Naar overzicht