“Je bent echt een adviseur in de wijk”
Iedere woningcorporatie heeft te maken met dezelfde uitdaging als het op de buitenruimte aankomt. Bewoners moeten tevreden zijn met het terreinonderhoud, maar tegelijkertijd staan er strakke budgetten voor het beheer. Hoe zorg je voor een goede balans en zet je de bewoners centraal? Rik is voorman voor een woningcorporatie en deelt zijn praktijkervaring als aanspreekpunt voor zowel de opdrachtgever als de bewoners.
Een veranderende rol
Zo’n acht jaar geleden startte Rik als hovenier op het project, en sindsdien is er veel veranderd. “We zijn compleet anders gaan werken. De oorspronkelijke werkwijze was erg klassiek, waarbij de uitvoerder de planning maakte en de voorman nog meeliep in de uitvoering. Maar we merkte al snel dat er dan veel kansen blijven liggen,” vertelt Rik, die nu als voorman zelf verantwoordelijk is voor het project.
“We zijn overgegaan op zelfsturende teams om meer verantwoordelijkheid bij de teams zelf neer te leggen, zodat zij meer eigenaarschap voelen. Het is echt ons project. Ik mag veel dingen zelf bepalen, wat fijn is omdat wij de gebiedskennis hebben en de wijkbeheerders goed kennen. Wij weten precies waar we op welk moment nodig zijn.”
Even een appje
“Deze omslag in werken is denk ik ook fijn voor de wijkbeheerders, want zij zijn altijd maar een appje van mij vandaan,” vervolgt Rik. “Goed contact met hen is essentieel om te zorgen dat de juiste zaken op tijd worden opgepakt.”
“Ik ken alle wijkbeheerders persoonlijk, en zij kennen mij ook. Er wordt snel met elkaar geschakeld en dat komt het werk en het vertrouwen ten goede. Zeker bij spoedjes. Als er bijvoorbeeld ergens een boom is omgewaaid word ik meteen gebeld en gaan we niet wachten op een opdrachtbon. Omdat het vertrouwen er is kunnen we direct actie ondernemen.”
Bewonersvragen
“Ook de bewoners merken dat we over zijn gegaan op zelfsturende teams. Zij weten wie wij zijn en zien ons als aanspreekpunt. Vaak komen ze met vragen – en soms zelfs een kopje koffie als we geluk hebben,” lacht Rik. “De vragen gaan vaak over het groen, maar soms zelfs over insectenplagen of andere zaken. Je bent echt een adviseur in de wijk.”
De bewoners leren Rik dus goed kennen. Maar dat geldt gelukkig ook andersom. Na al die jaren weet het team precies welke bewoners speciale wensen of hogere verwachtingen hebben. Dat staat misschien niet in het beeldbestek, maar zorgt wel dat klachten veelal worden voorkomen. Rik: “Als er een klacht of vraag binnenkomt ondernemen we altijd actie. Maar vaak komt het niet zover. Als we op tijd aangeven bij een bewoner dat een probleem bekend is, dan ontstaat er ook geen klacht. Dat is de kracht van je vak verstaan. Dat je met expertise het verschil kunt maken voor bewoners en de opdrachtgever.”
Meer dan alleen het onderhoud
Opvallend is de verbreding van het werk sinds er gestart is met het zelfsturende team. Dat valt ook Rik op: “Wij zijn over het algemeen vaker te vinden in de wijk dan de wijkbeheerders zelf, dus wij signaleren meer zaken zoals gaten in het hekwerk, scheve palen en kapotte verkeersborden. Ik app die dingen altijd door naar de desbetreffende wijkbeheerder, en vaak lossen we ze ook zelf op. Door de jaren heen wordt dit steeds meer; bestrating herstellen, gevaarlijke bomen rooien, palen en borden rechtzetten. Noem maar op. Soms leidt dit zelfs tot complete renovatieprojecten. Zo knappen we regelmatig tuindelen en mutatiewoningen op die niet in het contract staan. Huismeesters zijn hier erg blij mee. Wat mij betreft een win-win-situatie!”
Naar overzicht