Ipse de Bruggen: “Het is echt een tuin voor iedereen geworden”
De basis van iedere buitenruimte is de bodem en die is niet overal in Nederland hetzelfde. Zo is het zorgterrein van Ipse de Bruggen in Nootdorp gebouwd op veengrond met hoge grondwaterstand. Om wateroverlast tegen te gaan werd het terrein flink opgehoogd als onderdeel van een renovatie. Ingrijpende werkzaamheden die zijn uitgevoerd in de directe omgeving van cliënten met een verstandelijke beperking. Dat vraagt om een team met vakkennis én mensenkennis.
Tel daar de strakke planning en overlap met de bouwaannemer bij op, en het belang van een nauwe samenwerking wordt direct duidelijk. Gelukkig was de klik tussen Isabelle Kras (projectmanager vastgoed bij Ipse de Bruggen) en het team van T&G snel gemaakt. In deze blog blikt zij terug op het proces.
George van Lit, Bedrijfsleider bij T&G (links) en Isabelle Kras, Projectmanager vastgoed bij Ipse de Bruggen.
Nieuwe dagbesteding
De aanleiding van de nieuwbouw was het vernieuwen van de dagbesteding, waaronder de faciliteiten voor de ‘milieustraat’ op het terrein. Een belangrijke stap, aldus Kras: “Onze eigen afvaldienst – bemand door cliënten – is essentieel op het terrein. We zijn immers geen openbaar gebied, dus de gemeente komt hier niet om het afval op te halen. Het gebouw voor deze activiteiten was toe aan vernieuwing. Daarnaast komen er nog meer zaken mooi samen in deze verbouwing. Er komt naast de milieustraat nog meer dagbesteding op deze locatie, met plaats voor in totaal 42 cliënten. De impact van het project is groot, maar het proces is daardoor ook complex. We zochten daarom een partij met een marktconforme prijs én de juiste expertise.”
Terreinverzakking
Een belangrijk onderdeel van het project is de ophoging van het gehele terrein. Door de ligging van de zorglocatie is verzakking van de grond een belangrijk thema. T&G begon daarom met het ophogen van het gehele omliggende terrein met ca. 1 meter. Daarna zijn speciale betonplaten aangebracht tegen de gevel om verzakking in de toekomst tegen te gaan. Kras licht toe: “De tuin voor de dagbesteding werd jammer genoeg weinig gebruikt omdat deze regelmatig onder water stond. Maar nu kunnen de cliënten weer lekker naar buiten wanneer zij dat willen.”
Er moest veel grond worden aangevoerd om het terrein op te hogen.
Een tuin voor iedereen
“Daarnaast is de hoogte van het terrein gelijkgetrokken met een aangrenzend complex,” vervolgt Kras. “Zo kunnen er meerdere zorggroepen gezamenlijk van de tuin gebruik maken. Daarvoor moesten we wel goed kijken naar de verschillende behoeften die er waren. De ene groep wilde graag een moestuin om in te tuinieren en een schommel. De andere groep bestaat uit oudere bewoners. Voor hen zijn rolstoelvriendelijkheid en schaduwplaatsen belangrijk. Ik ben blij dat we goed naar de begeleiders van deze groepen hebben geluisterd in het voortraject, zodat we hun ideeën mee konden nemen in het ontwerp. Het is echt een tuin voor iedereen geworden.”
Samenwerking
Om een aannemer te selecteren zette Ipse de Bruggen het project als aanbesteding op de markt. “Het project was zó groot dat we wel moesten aanbesteden,” vertelt Kras. “Gelukkig bleek T&G ook qua prijs het meest economisch voordelig. T&G is al huisaannemer voor het terreinbeheer, dus het uitvoeringsteam kent het terrein en de doelgroep goed. Ze wisten precies wat er nodig was om van dit project een succes te maken. Er was sprake van een strakke planning, die ook nog eens overlapte met de bouwactiviteiten. Door proactief afstemming te zoeken met de bouwaannemer en in de vakantie door te werken, kon het nieuwe gebouw op tijd in gebruik worden genomen. Complimenten aan het uitvoeringsteam zijn op zijn plaats!”
Na de helpende hand van een aantal cliënten, werden de planten gezet door T&G.
Een helpende hand van de cliënten
Maar eerlijk is eerlijk: vele handen maken licht werk. Dat moeten de cliënten van Ipse de Bruggen ook geweten hebben. Zij droegen meermaals hun steentje bij tijdens de aanleg. En dat leverde leuke anekdotes op! Kras: “Bij zo’n groot project op het terrein heb je te maken met nieuwsgierige cliënten die komen kijken aan de bouwhekken. Soms komen ze alleen even vertellen dat het toch echt beter kan op een andere manier, of maken ze simpelweg een praatje.” Gelukkig werd hier leuk op gereageerd door de uitvoering. Zo leuk zelfs, dat de cliënten zijn ingeschakeld om bijvoorbeeld de plantvakken alvast op te ruimen. Zo zie je maar weer: in ruil voor wat aandacht (en een plakje cake!) is alles mogelijk. Als je dat kunt zien, ben je pas echt een vakman.
Naar overzicht