“Je denk niet meteen: dit is een zorgterrein”
Recentelijk is er een nieuwe zorglocatie van Ipse de Bruggen opgeleverd in Zwammerdam. De vier complexen huisvesten maar liefst 128 cliënten met een lichamelijke en/of geestelijke beperking, die tijdens de werkzaamheden al zijn ingetrokken. Ook de bouwer en zijn onderaannemers waren destijds nog bezig met hun werkzaamheden. Dat vroeg om een extra flexibele samenwerking tussen alle partijen en in het bijzonder uitvoerder Toon te Lintelo.
T&G Terrein en Groenvoorziening nam het project aan op laagste prijs, maar na de gunning leefde een echt teamgevoel. We kijken samen met Arthur Lampe (Vastgoedmanager bij Ipse de Bruggen) en Henry Snoeijer (Directievoerder bij Buro Noord/DagNL) terug op een succesvolle samenwerking. Ook George van Lit (bedrijfsleider T&G) en Fred Henniphof (projectleider Buro Noord/DagNL) waren nauw betrokken bij het project.
Hoe is het project en ontwerp tot stand gekomen?
Arthur Lampe: “We willen met dit project een nieuw, modern thuis creëren voor meer dan 100 cliënten. Voor het ontwerp van het terrein hebben we daarom intensief samengewerkt met een landschapsarchitecte. Zij trok veel op met het projectteam en de omgeving om te luisteren naar wat precies de wensen waren. Die betrokkenheid zie je zeker terug in het eindresultaat! De buitenruimte is een mooie combinatie geworden van een openbaar terrein, privé tuintjes en gezamenlijke woonkamers van cliënten.
We vonden het belangrijk dat de locatie niet de uitstraling kreeg van een zorginstelling, maar eerder een woonwijk. Het grootste gedeelte is daarom openbaar toegankelijk en voorzien van schommels en trampolines. Er is veel aandacht besteedt aan het ontwerp zodat de cliënt zich prettig voelt in de omgeving en vrijheid heeft om te bewegen. Als je voorbij rijdt denk je niet meteen: dit is een zorgterrein.”
Hoe hebben jullie de samenwerking ervaren?
Arthur: “Heel positief! Het is een uitdagende periode geweest. We zijn in het najaar gestart met de werkzaamheden, maar de planning liep al snel uit. Begin van het jaar trokken de eerste cliënten al in, dus het was een race tegen de klok. Het hele team is hier goed mee om gegaan door flexibel samen te werken en de communicatie praktisch te houden. In zo’n situatie is het geven en nemen in het belang van de cliënten. Ik ben erg blij met hoe de samenwerking is verlopen. Uiteindelijk kon iedereen op tijd verhuizen.”
Henry: “We hadden tijdens de bouw inderdaad een paar tegenvallers. Een fijne samenwerking scheelt dan de helft. Uitvoerder Toon te Lintelo van T&G had daar een behoorlijke vinger in. Hij zat niet te strak in het proces en kon naar links en rechts bewegen. Daardoor ontstond er altijd wel een oplossing.”
Arthur: “Ik durf zelfs te zeggen dat, als we met andere partijen hadden gewerkt, er waarschijnlijk discussie was ontstaan. Want de aannemer krijgt niet zoals gepland beschikking over het terrein. In dat opzicht zijn we nu eerder ontzorgd. Er is goed meegedacht en snel gehandeld door zowel T&G als de bouwaannemer.”
Welke uitdagingen kwamen dan op jullie pad?
Henry: “Eén van de grootste uitdagingen was het natte weer. De bodemsamenstelling gaf toen veel overlast. Dat heeft ons tot het voorjaar achtervolgt. We moesten telkens weer wachten op droog weer. Als team hebben we er alles aan gedaan om de voortgang er toch in te houden.”
Arthur: “Slecht weer is erg lastig voor T&G als terreinvoorziener, zeker in combinatie met een bouwaannemer die nog volop gebruik moest maken van het terrein. We hebben uiteindelijk in overleg gekeken naar de werkzaamheden die we wél konden oppakken. Door slimme tijdelijke oplossingen hebben de aankomende bewoners er weinig van gemerkt!
Een andere uitdaging is dat we in zorg altijd goed nadenken over wat we willen, maar in de praktijk toch met aanpassingen komen voor de cliënten. Een extra schommel hier, wat veranderingen daar. Dat was gelukkig allemaal geen probleem. Alles werd netjes geregeld zonder discussie en uit de hand gelopen meerkosten.”
Hoe is er allemaal rekening gehouden met de cliënten?
Arthur: “Om te beginnen wilden we meer inspraak van de cliënten en hun verzorgers binnen het project. We hebben een bijeenkomst georganiseerd voor alle wettelijke vertegenwoordigers (zoals ouders, red.) van de cliënten om te luisteren naar hun ideeën en wat zij fijn vinden. Zaken als de ‘gewone’ uitstralingen van het zorgterrein en het maken van hofjes waren hun ideeën. Door die voorstellen door te voeren hebben we een binnenterreinen gerealiseerd dat echt aansluit bij de gebruikers. Daarnaast bieden we zorg aan een breed spectrum aan cliënten, waaronder cliënten die agressief kunnen worden. We houden daarom rekening met de materiaalkeuze en plaatsing op het terrein. Alles is zo gebouwd en ingericht dat het tegen een stootje kan.”
“Daarnaast houden we extra tekening met zichtlijnen. Er wonen in totaal 128 cliënten op het terrein, verdeeld over vier woonzorggebouwen. Door goede zichtlijnen bevorderen we de vrijheid. Het is belangrijk voor de begeleiders dat zijn het overzicht kunnen houden en weten wat er gebeurd. Maar ook de cliënten voelen zich dan veiliger. Sommige cliënten hechten veel belang aan de band met de begeleiding. Als we het terrein slim inrichten zijn er soms zelfs minder begeleiders nodig. Een voorbeeld is de plaatsing van de schuren. Die hebben we zo gezet dat ze vanuit de woning goed bereikbaar zijn en in het zicht liggen. Cliënten kunnen zich er dus niet verstoppen.”
Henry: “Aanvullend is er ook tijdens de aanleg rekening gehouden met de cliënten. Alles werd met aandacht afgezet en we zijn nadrukkelijk binnen de bouwhekken gebleven. Door de uitgelopen planning moesten sommige werkzaamheden worden uitgevoerd terwijl de bewoners al waren ingetrokken, zoals de realisatie van de tuinen. Gelukkig is dat allemaal prima verlopen.”
Ondanks al de uitdagingen, kijk je terug op een succesvol traject en project?
Arthur: “Jazeker, erg geslaagd! En die reactie krijg ik ook terug van de bewoners en verzorgers. We zijn er trots op. De gebouwen zijn mooi en praktisch, en de aansluitende terreininrichting maakt het helemaal af. Er is veel positiefs te noemen over de samenwerking: een praktische insteek, snel antwoord op vragen en er werd meegedacht. Ik ben gecharmeerd van de pro-activiteit in de communicatie en de goede sfeer tijdens de werkvergaderingen. Uitvoerder Toon is echt een mensenmens; iedereen kent hem en hij houdt het lijntje kort. Er werd daardoor zelfs meer meegedacht vanuit de omgeving.
Ook de meewerkend voorman was goed benaderbaar, wat voor ons erg fijn is. Er is natuurlijk een periode geweest waarin er werkzaamheden plaatsvonden terwijl de bewoners al waren ingetrokken. Als er dan lawaai werd gemaakt op een verkeert moment, kon een zorgcollega even vragen of het zachter kon. Kortom, we zijn erg tevreden over de inzet van T&G en de andere betrokkenen. Daarom zetten we onze samenwerking op basis van vertrouwen door in een vergelijkbaar werk aan de Rijksstraatweg. Ook daar wordt nu door T&G een compleet zorgterrein gerenoveerd.”
Naar overzicht