‘Ogen en oren’-service van T&G is uitkomst voor beheer 3000 locaties
Voor een grote netwerkbeheerder onderhoudt T&G ca. 3000 spanningsstation in West-Nederland. Een groot project dat vraagt om een slimme organisatie! Onze specialist en zijn collega’s nemen die taak op zich en doen meer dan alleen het reguliere onderhoud. Door onze speciale app kan hij de ‘ogen en oren’ zijn van de klant, waardoor deze precies weet wat er speelt en het terrein nóg veiliger wordt.
Bus in, bus uit
Het onderhoud van 3000 locaties is niet in één dag geklaard. Zeker niet als het gaat om spanningsstations. Er gelden strikte veiligheidsprotocollen en ieder terrein moet voldoen aan specifieke eisen. Gelukkig weet het team de routes al blind te rijden. “Een efficiënte route is de eerste winst,” benadrukt de aanvoerder van het team. “Ik mag zelf bepalen in welke volgorde we de locaties bezoeken. Het is elke dag weer een uitdaging om bij zoveel mogelijk stations langs te gaan. Natuurlijk is telkens weer anders, want de locaties kunnen flink verschillen – van 10m2 tot 5000m2. Dat houdt het werk leuk. Soms ben je een halve dag op een plek en soms is het; bus in, bus uit.”
Eerst een rondgang
Hoewel de locaties voor onze collega’s goed bekend zijn, worden zij toch regelmatig verrast door wat zij aantreffen. Er staat niet altijd een hek om de stations, dus iedereen kan er zo bij. Het is dus belangrijk dat je niet klakkeloos aan de slag gaat.
“Het eerste wat ik doe als ik aankom is een ronde lopen over het terrein. Is er afval gedumpt op het terrein? Zie ik gevaarlijke situaties? Onze belangrijkste taak is zorgen dat de monteurs die hier komen het terrein veilig kunnen betreden. Als we bijvoorbeeld een gat zien in de bestrating voor de ingang, dan moet dat snel worden opgelost. De monteurs komen immers ook in het donker. Maar ook zaken als een kapot lamp, hekwerk of regenpijp, troep op het dak, legen flessen, etc.. We scannen het complete terrein.”
Ogen en oren
“Alles wat we tegenkomen wordt meteen vastgelegd in tekst en beeld via de app van T&G,” vervolgt onze collega. “We maken dan een logboek aan per locatie door het invullen van een kort formulier. Ik kan daarin ook aangeven of iets urgent is of niet. Die gegevens worden direct verstuurd naar kantoor en de vervolgens naar de klant. Door de korte lijntjes krijgen we meestal al snel akkoord om gevaarlijke en achterstallige situatie te verhelpen.”
Vervolgens wordt het reguliere onderhoud uitgevoerd, bestaande uit o.a. maaien, snoeien, bladblazen en het verwijderen van onkruid. Maar ook daar staat de veiligheid op het terrein centraal. Daarom is het nodig om zaken vast te leggen: “Als we klaar zijn maak ik de laatste foto’s van het eindresultaat en dat gaat dan ook weer naar de klant. Zo weten zij precies hoe het terrein erbij ligt en dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de veiligheid. Omdat wij hun ogen en oren zijn, hoeven zij minder voor controle naar de locaties toe. Daar maken we echt een verschil voor de opdrachtgever!”
Naar overzicht