“Onze monteur moet het terrein 24/7 veilig kunnen betreden”
De dienstverlening van T&G is volledig gericht op de buitenruimte. Maar opdrachtgevers zijn vaak niet op zoek naar een partij die alleen langs komt om het gras te maaien. Terreinbeheer is een middel, geen doel. En bij Liander Onderhoud en Storingen laten onze vakmensen zien dat onderhoudsteams écht een toegevoegde waarde kunnen zijn.
Wilbert van der Kroon is verantwoordelijk voor het beheer van alle Liander trafo- en gas stations in West-Nederland. Dat is een fikse klus, want het gaat in totaal om zo’n ca. 21.000 locaties – waarvan T&G er ca. 3500 onderhoudt. Daarom wordt hij niet alleen ondersteund in het terreinonderhoud door T&G, maar zijn we ook zijn ‘ogen en oren’.
Veiligheid en begaanbaarheid: daar gaat het om
“Voor ons is het belangrijk dat onze monteurs 24/7 het terrein kunnen betreden en veilig hun werk kunnen doen,” vertelt Van der Kroon. Gezien het grote aantal locaties vergt dit een slimme aanpak. “De terreinen kunnen variëren van 6kv-, tot 20kv-stations, en van kleine 1/2m3 gaskastjes tot gasontvangstations. Qua grootte praten we dan over terreinen van minimaal 5m2 tot wel 2000m2. De veiligheid garanderen kan daardoor een uitdaging zijn, want de vele locaties worden natuurlijk niet iedere week bezocht.”
Dit zien we terug in zowel het dienstenpakket als het bestek. Liander heeft zelfs een eigen kwaliteitscatalogus opgesteld om de nuances qua wensen goed te kunnen sturen. Van der Kroon vervolgt: “Naast het reguliere beheer is er extra aandacht voor het onkruidvrij houden van de bestrating en snoeiwerk langs de toegangspaden. Daarnaast voert T&G gladheidsbestrijding uit op het mos en wordt er regelmatig een hekwerk of stuk bestrating hersteld. Onze monteurs moeten immers ook in het donker op het terrein zijn voor storingen. Veiligheid en bereikbaarheid is daarom het hoogste doel van de gehele samenwerking.”
Een digitaal logboek
“Wij hebben destijds in de aanbesteding meegenomen dat de aannemer moet laten zien in welke staat deze het terrein achterlaat. Wij kunnen onmogelijk 3500 locaties continu bezoeken om te checken hoe het terrein erbij ligt, en of de uitvoering volgens het bestek wordt uitgevoerd. Die uitdaging heeft T&G uitstekend om weten te zetten in een kans,” aldus Van der Kroon. “Bij aanvang van het contract is gestart met de inzet van een app waarmee digitale logboeken worden gemaakt. Het onderhoudsteam maakt met de app een foto en vertelt: dit is uitgevoerd, zo hebben we het achtergelaten, etc.. Ik kan wanneer ik wil inloggen om te checken wat de kwaliteit van het werk is en wat er gedaan.”
Ogen en oren
De logboekfunctie heeft een grote meerwaarde voor Liander, omdat beheerders niet meer zelf duizenden locaties hoeven te bezoeken. Een extra voordeel van het systeem is, dat het onderhoudsteam de ogen en oren van de opdrachtgever worden. Wanneer zij bepaalde zaken constateren, zoals scheve tegels, een opengebroken deur of kapot hekwerk, wordt dit direct vastgelegd in tekst en beeld. Bij hoge nood wordt er meteen met Liander geschakeld.
“Dat is het meest waardevolle aan het systeem,” voegt Van der Kroon toe. “Onze bouwkundige mensen rijden ook wel rond, maar zij komen er zeker niet iedere dag. En dat terwijl een groot deel van de locaties openbaar toegankelijk is. Soms wordt het terrein zelfs gebruikt als vuilstort of opslag door omwonenden. We vinden regelmatig complete bankstellen bijvoorbeeld. Soms verhuurt Liander aan derden wel eens een stuk grond. Met deze bewoners heeft Liander dan een gebruiksovereenkomst afgesloten. Het is fijn dat ik informatie van T&G verkrijg wanneer bewoners het niet meer netjes onderhouden en we dan in goed overleg bespreken welke actie er genomen dient te worden.”
Direct schakelen en heldere communicatie
Al met al zijn beide partijen zeer tevreden met de samenwerking, die al reeds vier jaar loopt. “We werken echt op basis van wederzijds vertrouwen,” vertelt Van der Kroon. “Eerlijk en duidelijk naar elkaar zijn, dat vind ik belangrijk in een onderhoudspartner. Ik ben geen hovenier, terwijl jullie de expertise hebben van groenonderhoud, bomen, infra, etc.. Het is belangrijk dat dat goed gedeeld wordt – en dat gebeurt gelukkig ook. Ik wil graag ontzorgd worden, en dat biedt T&G. Als er een verzoek komt, handelen we het meteen af. De logboeken laten veel zien en zorgen ervoor dat ik op afstand de regie heb. Onze monteurs kunnen daardoor de terreinen met een gerust hart betreden voor onderhoud en bij calamiteiten.”
Naar overzicht