T&G Groep verlengt PSO-certificaat trede 3 op zijn sloffen
Afgelopen audit is T&G Groep wederom met vlag en wimpel geslaagd en gewaardeerd met de hoogst haalbare trede: trede 3. Dit certificaat onderschrijft ons maatschappelijke karakter en toont aan dat we blijven inzetten op Social Return. Daar zijn we trots op!
T&G Groep heeft al jaren ervaring met het inzetten van sociale krachten. Social Return was er in feite al voordat er certificaten waren. In samenwerking met partners zoals de WSD, Koenraed, Springplank en WSP Den Haag maakt T&G Groep gebruik van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze sector leent zich hier perfect voor. Het behalen van een PSO-certificaat was dan ook zo gebeurt, want aan alle criteria werden al voor de aanvraag voldaan.
In samenwerking met PSO-Nederland delen we graag onze ervaring met Social Return en een aantal succesverhalen vanuit onze organisatie.
Échte duurzaamheid: lange termijn denken is een must
Duurzaamheid is een breed begrip waarbij vaak als eerste aan klimaat-gerelateerde zaken wordt gedacht. Echter is Social Return een belangrijk onderdeel van het duurzaamheidsbeleid. Een lange termijn visie is nodig om ervoor te zorgen dat maatregelen wel écht duurzaam zijn.
Dit zien we als terreinbeheerder direct terug in de praktijk, vooral in onze sector. Omdat we te maken hebben met een hoog- en laagseizoen wordt Social Return vaak in de zomermaanden ingezet en in de winter weer terug de kaartenbak in gestuurd. Dat is geen duurzame strategie. Wij zijn van mening dat dit ‘jojo-effect’ geen meerwaarde biedt en zetten ons in om medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt het jaar rond in dienst te houden.
Afgelopen eindejaarsfeest feliciteerden we vier jubilarissen die reeds 10 jaar via de WSD jaarrond voor ons werkzaam zijn. Dit zijn echte T&G’ers geworden en de “maatschappelijke stempel” is voor 99% verdwenen. De overige 1% is alleen nog te zien aan het loon dat ze krijgen vanuit de WSD.
Dit is een bewuste keuze. Als werkgever kunnen we zorgen voor het werk, de juiste omgeving en een goede sfeer. Echter zijn we geen organisatie die begeleidt bij privézaken, zwakkere momenten e.d.. Er wordt uiteraard gesignaleerd, echter moet er altijd op experts worden terugvallen indien nodig. Op deze manier kunnen we er echt 100% zijn voor onze krachten.
Socialer aanbesteden
Een dergelijke lange termijn visie zou ook meer aandacht mogen krijgen tijdens aanbestedingen. Sinds de introductie van EMVI (Economisch Meest Voordelig Inschrijving) wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Social Return is vaak een vast onderdeel van de gevraagde criteria. Aannemers moeten aantonen wat zij doen aan SROI en vaak zijn certificaten, zoals PSO, verplicht.
Vaak voldoet het tonen van een certificaat bij de inschrijving. We merken wel dat het certificaat steeds vaker op papier verkregen wordt, maar dat er in de praktijk een schijn wordt opgetrokken. Het zou echt een meerwaarde zijn om, naast het certificaat, ook specifiek te vragen naar wat de opdrachtnemer op het betreffende project kan bieden in het kader van Social Return. Bijvoorbeeld hoeveel personen er worden ingezet op het terrein en hoe er wordt gezorgd dat er geen ‘jojo-effect’ ontstaat.
Het valt daarnaast op dat de standaard duur van het uitgevraagde contract vaak 3 jaar is. In de praktijk is dit te weinig tijd om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt verder te helpen. Mocht het contract na drie jaar niet worden verlengd is de kans groot dat ze weer terug bij af zijn. De opdrachtgever moet zich hiervan bewust zijn. Als de inzet van Social Return écht duurzaam is, wordt er uitgegaan van een contractduur van minimaal 5 jaar.
Blindstaren op de kaartenbak
De toevoer van sociale krachten begint vaak bij een van onze partners, zoals WSD of WSP. Ze beheren een poel van mensen waar bedrijven aanspraak op kunnen doen, mocht er ruimte voor zijn binnen onze zelfsturende teams. Het werd echter al snel duidelijk dat de doelgroep voor Social Return veel breder is. Ook jongeren die komen proeven aan het vak en ouderen die vanuit Spoor 2 bij ons terecht komen verdienen de kans op een baan.
Succesverhalen uit de praktijk
Onze organisatie telde afgelopen jaar vier SR-medewerkers die hun 10-jarig jubileum vierde bij ons bedrijf. Daar zijn we trots op! Een van hen, Maurice (WSD), vertelde afgelopen zomer over hoe hij de afgelopen jaren heeft ervaren bij T&G Groep. Dit interview lees je hier.
Daarnaast werken we samen met Sprinkplank om o.a. dakloze een nieuwe kans te geven. Onze hovenier Arno is hier een mooi voorbeeld van. Na zijn scheiding leefde hij op de straat, maar nu werkt hij als hovenier bij de T&G Groep, heeft hij weer een huis en kan hij zijn zoontje weer zien. Van de straat, naar het groen!
Tot slot hebben we Majd, een kapper uit Syrië, vorig jaar aangenomen vanuit een banenmarkt. Al na tien minuten was er een klik met onze bedrijfsleider. Madj is sindsdien bij ons werkzaam, met succes!
-----------------------------------
De landelijke norm voor sociaal ondernemen
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen.
PSO stimuleert inclusief werkgeverschap in Nederland
Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun eigen leveranciers en opdrachtnemers om sociaal te ondernemen. Zij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Als meer organisaties sociaal ondernemen, groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.
Naar overzicht